Remedial Teaching / bijles in Stadskanaal en omgeving
Wat is Remedial Teaching?
Remedial Teaching, ook wel bijles genoemd, is een gespecialiseerde vorm van begeleiding waarbij een gediplomeerd Remedial Teacher kinderen met leer- en/of gedragsproblemen begeleidt.
Vaak zijn dit kinderen die op school al extra begeleiding hebben gekregen van hun leerkracht(-en), maar waarbij dat niet voldoende is gebleken.
Een Remedial Teacher doet uitgebreid didactisch onderzoek om te bekijken wat het kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, hoe het leert en wat het niveau precies is.
Leerachterstand en verlies zelfvertrouwen
Bij een aanzienlijk percentage schoolgaande kinderen verloopt de leerontwikkeling en/of de sociaal-emotionele ontwikkeling anders dan verwacht.
De oorzaken van een leerachterstand kunnen gelegen zijn in gedrag (zoals ADHD) en/of een leerstoornis (zoals dyslexie of dyscalculie).
Er kan sprake zijn van een combinatie van leer- en gedragsproblematiek.
Naarmate kinderen ouder worden en de school bij een stagnerende ontwikkeling niet voldoende hulp kan bieden, kan problematiek complexer worden en kunnen de achterstanden toenemen.
Dit leidt in bijna alle gevallen tot een verlies van motivatie en zelfvertrouwen.
Het kan zich op verschillende manieren manifesteren: uw kind kan dwars gedrag vertonen, niet meer naar school willen, faalangstig zijn of een minderwaardigheidsgevoel ontwikkelen.
Uw kind heeft niet meer het gevoel de leerstof nog aan te kunnen (competentie) of het nog zelf te kunnen oplossen (autonomie).
Dit heeft niet alleen invloed op school, maar werkt thuis vaak nog door.
'Leren is niet het kunnen reproduceren van opgedane kennis, maar het geleerde kunnen toepassen waardoor er gedragsverandering optreedt.
Pas in dat geval is er sprake van leren.
Essentieel voor de ontwikkeling is dat leren en werken (uitvoeren) met elkaar worden verbonden' (Jutten,J., 2008)
Werkwijze Remedial Teaching
Wanneer uw kind is vastgelopen in het leerproces en een achterstand dreigt op te lopen, wordt - samen met u en uw kind - de hulpvraag in kaart gebracht.
Met uw toestemming neem ik contact op met school om zo te beschikken over relevante toetsgegevens en onderzoeksverslagen.
Nadat ik een volledig beeld heb van leerstijl, niveau, taakgerichtheid, concentratie, motivatie en sociaal emotioneel functioneren zal ik een handelingsplan schrijven met advies over hoe en hoelang ik denk nodig te hebben om verandering tot stand te brengen.
Na de vooraf vastgestelde periode van de remedial teaching-sessies vindt er een evaluatiegesprek plaats aan de hand van een evaluatieverslag.
Het eventuele vervolg wordt op basis van de evaluatie vormgegeven.
De leerling leert opnieuw effectieve leerstrategieën te hanteren, de lesstof wordt herhaald en ingeoefend en specifieke deelgebieden worden getraind en geautomatiseerd.
Succeservaringen worden opnieuw opgedaan, waardoor het zelfvertouwen terugkeert en nieuwe lesstof met plezier eigen gemaakt kan worden.
School wordt weer leuk!
Op verzoek kan ik, uiteraard in overleg met school, uw kind op school begeleiden.